גילוי האזנות סתר ומניעת ריגול

ציוד להאזנות סתר, מה זה ומה קיים כיום בשוק הבינלאומי?

מדובר במכשירים שמוצבים באזור מסוים, במטרה ליירט מאותו אזור תקשורת בין מספר גורמים (ויזואלי, אודיו או נתונים) ומשם לשדר ו/או להוביל אותה לגורם אחר לצורך השגת מודיעין איכותי וקריטי. הגורם שמבצע את האזנת הסתר יכול להיות במרחק של מטרים ספורים מיעד ההאזנה, מאות מטרים, וכיום אף מכל מקום בכדור הארץ.

תחום האזנות הסתר עבר שינוי משמעותי במהלך השנים האחרונות. בעבר, דרכי הפעולה המקובלות לצורך ביצוע האזנות סתר על ידי גורמים עוינים, התבססו בעיקר על שיטות של משדר ומקלט המוגבלים בטווחים לשידור; התקנת מכשיר הקלטה מקומי ללא יכולות שידור של אודיו או וידאו, שהושתל ביעד על ידי גורם פנימי או באמצעות חדירות טקטיות למתקן; התקנת האזנות סתר במהלך תהליך בניית מבנה ביעד, האזנה חיצונית ממרחק בינוני עם מגבלות של זוית גישה אל החלונות, ועוד.

למרבית מכשירי האזנה בעבר היו מגבלות טכנולוגיות שלא אפשרו האזנה ממרחק רב, לא אפשרו האזנה לזמן ממושך מבלי להגיע לאתר היעד כדי לפרוק מידע מהמכשירים, והיו מגבלות במזעור הציוד ובכמות המידע שהם יכולים לאגור ו/או לשדר. עיקר הפיתוחים הטכנולוגיים המתוחכמים היו בידי ארגוני ביון בלבד ואילו בשוק הפרטי והעסקי היו נפוצים אמצעי האזנה בסיסיים ביותר שבדרך כלל היו יקרים מאד.

מדוע האזנות סתר הפכו נפוצות כל כך?

במהלך השנים האחרונות התרחשה התפתחות משמעותית בפיתוחים טכנולוגיים, שבעקבותיה קיימות כיום יכולות לביצוע האזנות סתר מתוחכמות לא רק ברמת מדינות, אלא גם במגזר העסקי ואף במגזר הפרטי.

מכשירי האזנה נעשו מזעריים וקשים ביותר לגילוי; פותחו מגוון שיטות שבאמצעותן ניתן להקשות מאד על גילוי האמצעים; כתוצאה מהתפתחות רשתות הסלולר ורשתות תקשורת נתונים נוספות, קיימת כיום אפשרות לקלוט האזנות סתר מכל מקום בעולם וניתן לשדר נפחי מידע גדולים מאד; אמצעי אחסון המידע הדיגיטליים מאפשרים כיום לאגור באמצעי שהותקן באופן מקומי, נפחי מידע גבוהים ביותר וגודלם מזערי; פותחו שיטות חדשות שעושות שימוש בטלפון סלולרי וכמעט בכל אמצעי דיגיטלי חכם ו"תמים"; פותחו שיטות חדשות בתחום המחשבים והסייבר; מכשירי האזנה והשיטות "זלגו" מארגונים מדינתיים למגזר העסקי,  ועוד.

כיום עלויות של חלק גדול ממכשירי האזנה פופולאריים ואפקטיביים, זולים עד כדי עלות של עשרות דולרים בלבד. מכשירים אלו הפכו לזמינים מאד וכיום קל להשיגם בחנויות לציוד ריגול שצצות כמעט בכל פינה, או שניתן להשיגם בקלות באמצעות רכישה מחנויות/יצרנים מכל העולם, באמצעות רשת האינטרנט.

בשל הקלות הרבה להשיג אותם והמחירים הנמוכים יחסית, האזנות הסתר הפכו לנפוצות מאד לא רק בעולם הריגול בין מדינות, אלא גם במגזר הפרטי ובעיקר במגזר העסקי. זאת, למרות שביצוע האזנות סתר אסורות על פי החוק בכל המדינות והן מהוות עבירה פלילית חמורה, למעט ביצוע האזנות על ידי גורמי אכיפת החוק וגם זה רק בכפוף לאישור רלוונטי.

מדוע יש גורמים שמבצעים האזנות סתר למרות האיסור בחוק?

  • חוסר מודעות לכך שמדובר בעבירה פלילית
  • במרבית המדינות אין איסור למכור ציוד ריגול והאזנות, ובשל כך יש אנשים שמניחים בטעות שגם השימוש בציוד זה לצורך ריגול הוא מותר
  • יש גורמים המתפתים לעבור על החוק ולבצע האזנות סתר, לצורך הפקת רווחים במקרים הבאים: מודיעין תחרותי, ריגול עסקי, סחיטה, סכסוכים פנימיים או חיצוניים בארגון, ריגול אסטרטגי, פרסום שלילי, דליפות מידע מסתוריות, תחרות בין מספר גורמים בארגון על תפקיד/מעמד, תביעות משפטיות, חטטנות, ועוד.

אם דברים שאתה אומר, כותב או מבצע, יכולים להפיק רווחים גדולים לגורמים אחרים, אז ישנו סיכוי גבוה שמאזינים לך. זה נובע מהסביבה המסחרית והפוליטית התחרותית ביותר שבה אנו חיים, וכן מהתגמולים העצומים שמכירת מודיעין גנוב יכולה להביא לבעלי עניין.

מהם הסימנים המעידים על חשד לביצוע האזנות סתר אצלך?

  • נודע לך שגורמים מתחרים ו/או גורמים זרים שעלולים להפיק רווח מזה, מכירים את הסודות האישיים, המסחריים או המקצועיים שלך ו/או של החברה שבה אתה עובד? מידע כגון: מידע על פגישות דיסקרטיות, הצעות מחיר, פטנטים, תוכניות למיזוג או רכישה של חברה אחרת, קמפיין פרסום חדש וייחודי, העתקי עיצוב מוצר, רשימת לקוחות וספקים, מידע על חופשות פרטיות, מידע על הכנסות והוצאות, שיטות פעולה ייחודיות, מידע מפגישות דירקטוריון, מידע רומנטי דיסקרטי על גורם ניהולי בעל מעמד בכיר, ועוד
  • צלילים מוזרים ו/או שינויי עוצמה בקווי הטלפון שלך
  • הפרעות מוזרות ברדיו AM/FM בבית, במשרד או בכל מקום אחר
  • בוצעה פריצה בבית, במשרד, במטוס הפרטי, ביאכטה, או בכל נכס אחר, ולא נגנב שום דבר (או נגנב מעט)
  • עובד ממורמר ו/או עובד לקראת עזיבה או פיטורין ו/או עובד בעל קשרים חזקים עם גורמים מתחרים ו/או עובד המתכנן לפתוח חברה מתחרה
  • שינוי במבנה שבוצע ללא ידיעתך. כגון: ריהוט חדש, הנחת מוצר חשמלי חדש, מיקום שונה של חפץ קיים, שוני בחפץ קיים, חורים ושינויים בקיר גבס ותקרה אקוסטית, שאריות אבק ולכלוך מתחת לשקע חשמלי ולמיקום ספציפי, מטען שונה לטלפון, שקע אחר, גלאי עשן שונה, קופסת חיבורי חשמל שונה או במיקום שונה, עוד
  • מוצר חשמלי או חפץ חדש שקיבלת במתנה כדי להניח במשרד
  • שינויים לא מוסברים במערכות מחשוב, מערכת תקשורת נתונים קווית או אלחוטית, ומכשירי סלולר
  • פעילות חריגה של אנשים בסביבת המשרד או הבית, לרבות רכבים חשודים החונים לפרקי זמן ממושכים בסביבה
  • חלון פתוח במבנה שמול החדר (חדר של משרד או חדר ישיבות) שלך שבו מתבצעת פגישה רגישה, או שיחות רגישות (כמו של צוות מחקר פיתוח, פיננסי, עיצוב מוצר, מכירות והנהלה בכירה)
  • הפסדים לא מוסברים במכרזים ו/או פרויקטים
  • הפסדים לא מוסברים בדיונים משפטיים

אל תנסה לבצע גילוי האזנות בעצמך

עלות ציוד מקצועי לצורך בדיקות האזנות בסיסי מתחילה ממאות אלפי דולרים. בנוסף, עם השנים יש צורך להוסיף ללא הפסקה ציוד עדכני בהתאם לאיומים חדשים ומתוחכמים יותר. אין בשוק מכשיר כזה או אחר, אשר ניתן לרכוש אותו באופן פרטי ושבאמצעותו ניתן לבצע בדיקה לגילוי האזנות אמיתית ומקצועית שתיתן מענה לשיטות האזנה מקובלות ושימושיות כיום.

רכישת מכשירים לגילוי האזנות מחנויות ריגול או מהרשת הינם בבחינת בזבוז כסף והטעיה של הלקוחות. מדובר לרוב ב"צעצועים" שהינם מכשירים שסורקים תדרי גלי רדיו בטווחים מצומצמים ביותר ולא רלוונטיים לאיומי האזנות שיש כיום בשוק. כמו כן, לא ניתן לגלות באמצעותם מכשירי האזנה שמשדרים בתדרים גבוהים ולא ניתן לאתר באמצעותם מכשירי האזנה שאינם משדרים ו/או כאלו שמוטמעים בתוך מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ו/או שמשדרים מידע רק בזמן מסוים ו/או אמצעי האזנה בתחום הסייבר.

הבחנת במקרה במכשיר האזנה חשוד, מה לעשות?

אם הבחנת במקרה במכשיר החשוד כמכשיר האזנה (טייפ הקלטה או מצלמה נסתרת ברמה חובבנית, שקונים בדרך כלל בחנויות ריגול וברשת האינטרנט), אל תיגע במכשיר ואל תפריע להמשך פעולתו – המכשיר מהווה ראייה לפעילות לא חוקית ורק בידיים מקצועיות, קיימת האפשרות אף לאתר את זהות המתקין. כל התעסקות עם המכשיר עלולה לגרום לחשיפת הגילוי בפני התוקף ולשיבוש היכולת לאתר את זהותו בהמשך.

אל תתריע על המכשיר ואל תחשוף אותו באמצעות דיבור לידו, אלא התרחק מהמקום והזהר את הגורמים הרלוונטיים באופן דיסקרטי.

עד להגעת הצוות המקצועי, התייחס אל המקום שבו יש חשד למכשיר האזנה, כל אל "זירת פשע". על כן, השתמש בתירוץ יצירתי לצורך הרחקת אנשים היכולים לשוחח על דברים רגישים באזור. השתדל לבודד את האזור ו/או לסגור את אותו חלל שבו נמצא מכשיר האזנה חשוד.

הודע רק לאנשים שיש להם צורך אמיתי לדעת והשתדל לשמור על זה בסוד.

מה לעשות כשיש חשד שמאזינים לך?

צור קשר מייד עם מומחה לגילוי האזנות סתר!

צור קשר אך ורק באמצעי תקשורת מאובטח ו/או באמצעי תקשורת שאינו חשוד ככזה שיש בו האזנת סתר, ואינו נמצא במקום החשוד שיש בו האזנות סתר. כמו למשל, באמצעות מייל אחר, טלפון של אדם אחר, ובכל מקרה לא לשוחח מהמקום החשוד שיש בו האזנת סתר.

בחר בחברה בעלת ניסיון רב ומוכח, וכן ידע וציוד רלוונטיים ועדכניים

לא קיים בתחום גילוי האזנות פתרון "קסם", שהינו מכשיר אחד או יותר, אשר כל חברה לגילוי האזנות יכולה לרכוש אותם ולספק שירות לגילוי האזנות אמיתי. אל תתפתה לפנות לחובבנים שאין ברשותם את הידע והציוד הדרושים לצורך בדיקה מעמיקה ואיכותית, אשר תכלול בדיקות של כל האיומים העדכניים ביותר והרלוונטיים עבור הלקוח הספציפי. למעשה, במרבית המקרים, חברות עם צוותים בעלי ידע וציוד מוגבלים, מפתים לקוחות באמצעות עלות נמוכה עבור הבדיקה. אך בפועל, לאחר בדיקות כאלו נותרים מכשירי האזנה מתוחכמים אצל הלקוח, שממשיך להפסיד כתוצאה מדלף מידע רגיש ויקר ערך.

כדי לספק שירות איכותי ועדכני ביותר עבור הלקוחות בתחום זה, ולצמצם למינימום אפשרי פספוס של איתור מכשירי האזנה בבדיקה, חובה לרכוש ציוד אלקטרוני יקר ביותר המורכב ממספר רב של מכשירים. כמו כן יש צורך להתעדכן כל העת אודות איומי האזנה חדשים ופתרונות חדשים לאיתורם. הצוות חייב לעבור הכשרות מתאימות לתפעול נכון ויעיל של הציוד, לעבור קורסים והכשרות אחת למספר חודשים וכן לפתח פתרונות ומתודולוגיות לצורך מענה לאיומים חדשים ומתוחכמים (במצבים שבהם עדיין לא קיימים בשוק מוצרים שנותנים מענה הולם).

דע כי חלק גדול מהחברות לגילוי האזנות מחזיקות בציוד וידע בסיסיים בלבד; ללא ידע רלוונטי בחשמל, אלקטרוניקה, תקשורת, ביטחון, פורנזיקה, מחשבים וסייבר. חברות אלו לא מסוגלות לאתר את זהות הגורם שמאזין ולא מסוגלות לספק ללקוח המלצות ושיטות לצורך מניעת האזנות בעתיד במספר מישורים: אלקטרוני, אקוסטי, אלקטרומגנטי, אופטי, אנושי, סייבר, וסלולר.

בדרך כלל מדובר בחברות לגילוי האזנות שרוכשות 2-3 מכשירים (בדרך כלל ספקטרום אנלייזר עם טווח תדרים מצומצם, מגלה צמתים, ועוד כלי בסיסי וזול יחסית). כאשר צוות בדיקה שכזה מסיים בדיקה בעסק שלך, אתה צריך לדעת שאם מצאו אמצעי האזנה כלשהו, זה קרה ככל הנראה בגלל הרבה מזל, וגם אז מדובר רק באמצעי האזנה ברמה חובבנית (כמו אלו שרוכשים בחנויות ריגול וברשת האינטרנט). אמצעי האזנה מסוג זה ניתן לפעמים לאתר לבד ואף ללא צורך בצוות בדיקה מקצועי, בין היתר, משום שבכל חנויות הריגול וברשת האינטרנט מפרסמים את התמונות והנתונים הטכניים של הציוד שנמכר.

חברות אלו לגילוי האזנות עם יכולות מוגבלות ביותר, מנצלות את חוסר הידע וההבנה של הלקוחות, היות ואנשים שאינם מבינים בתחום גילוי האזנות סתר, מניחים שלכל חברה יש את אותו ציוד וידע נדרשים לצורך ביצוע הבדיקות. הן יכולות לספק שירות במחירים נמוכים ביותר, מפני שאין להן עלויות גבוהות ביותר של רכישת ציוד יקר, עדכני וחדיש מידי שנה, אין להן עלויות של כוח עבודה מקצועי ויקר, אין עלויות עבור הכשרות מקצועיות ואין עדכון בסיסי נתונים של איומים, שיטות, פתרונות, ועוד.